At lave terapi med børn er fantastisk. Ofte har de en åbenhed og spontan tilgang til teknikkerne, som gør det meget givende. Og derudover er det skønt at kunne hjælpe tidligt - så udfordringerne ikke bliver til alt for hårde erfaringer.
Det er blevet lettere at lave terapi på børn. Dette skyldes, at man i mange tilfælde ikke behøver at grave dybt efter årsagerne til problemerne. I mange af de teknikker, jeg anvender, er der ikke behov for timelange samtaler eller en dvælen i fortiden. Vi tager en anden vej.
Tegne-banke-teknikken
Tegne-banke-teknikken har vist sig at være særligt effektiv til arbejdet med børn. En af grundene er, at tegning og arbejdet med former og farver er velkendte aktiviteter, hvor børnene nemt kan fordybe sig. Det føles naturligt og kreativt, uden at det virker invaderende.
Man kan arbejde med mange forskellige temaer og udfordringer, såsom:
Skolevægring
Angst
Tristhed
Eksamensangst
Højdeskræk
Problemer med relationer og adfærd
Sessionernes forløb
Sessionerne foregår som følger:
Problemidentifikation: Barnet og forældrene præsenterer et problem eller en udfordring. For eksempel kan barnet være bange for at stå frem og præsentere noget i skolen.
Forældrenes rolle: Forældrene venter enten udenfor lokalet eller bag barnet, så barnet kan være optaget af processen og sine egne tanker.
Tegning: Jeg har lagt papir, farveblyanter og tuscher frem. Jeg beder barnet om at tegne det første, der kommer op i tankerne, når det tænker på problemet – dette gøres i 1 minut.
Bankepunkter: Når minuttet er gået, viser jeg barnet nogle punkter, som det skal banke let på. Disse punkter stammer fra tankefeltterapi. Mens vi banker på punkterne, beder jeg barnet om at beskrive, hvad der er på tegningen: Hvor mange streger? Hvilke farver? Hvilke former? Det er helt konkrete ting, ikke hvad det betyder eller symboliserer.
Ny tegning: Barnet tegner igen en tegning på 1 minut baseret på problemet, og vi gentager processen.
Bevidstgørelse: I takt med at barnet tegner og banker, lysner billederne. Det underbevidste konfliktmateriale bliver bevidstgjort og forløst. Til sidst vil barnet sidde med en lys tegning, der indeholder en form for løsning eller forløst følelse.
Afslutning: Vi snakker om, hvordan barnet nu ser på udfordringen, og hvordan følelsen er i kroppen. Vi takker for i dag, og sessionen er slut. Det tager ca. 1 time.
Denne teknik er meget blid og engagerende for børnene, og det føles som en leg. Samtidig får man arbejdet med underbevidstheden på en fin måde.
Emotionskoden
Det er også nemt at arbejde med børn via Emotionskoden. Det kan dog være lidt sværere for barnet at forstå. Når barnet oplever, at det virker, bliver det dog en naturlig proces.
Sessioner med Emotionskoden for børn fungerer på samme måde som for voksne, men bliver forklaret på en mere pædagogisk og børnevenlig måde. Behandlingen kan foregå både ved fremmøde og online.
Hvis du har et barn, som kunne have gavn af en session med en af disse metoder, er du meget velkommen til at ringe eller skrive. Jeg vil meget gerne tage en snak om det!
Telefon: 26355329
mail: mathiasbransholm@msn.com
Eller
Comments